Štítná žláza a výživa – moje cesta stravováním při léčbě hypofunkce ŠŽ (1)

Jak se stravovat při snížené funkci štítné žlázy?

Před 2 měsíci jsem byla oslovena nabídkou, zda bych si nepřipravila přednášku na téma Štítná žláza – Jak se správně stravovat při její snížené funkci a zánětu. A právě tou dobou jsem se již pár měsíců o toto téma intenzivně zajímala. Sama se od roku 2003 léčím s tímto onemocněním (snížená funkce štítné žlázy, autoimunitní zánět) a prošla jsem si snad všemi vedlejšími účinky léčby substitucí (Euthyrox či Letrox).

Nevím proč, nejspíše v plné důvěře k lékařům, jsem se nikdy nepozastovala nad touto substituční léčbou. To až poslední dobou, kdy se mi vytrácel takový ten elán do života a já nevěděla proč. Pořád jsem zápasila s únavou, přicházely na řadu i deprese, chmury, lenost a poslední kapkou pro mě byl samovolný potrat. To už jsem si řekla dost, to není přeci normální a rozhodně nechci v tomhle stavu žít i nadále.

Jenže jak. Řadu let žiji zdravým životním stylem, a přesto mě trápí tyto potíže. Proto jsem si říkala, jestli to není právě onemocněním štítné žlázy a její léčbou. Do rukou se mi dostala tato kniha, která se mi sice zpočátku nepozdávala, hned na první stránce je totiž napsáno, že autor knihy má dar, kdy mu Duch šeptá do ucha informace o nemocech pacientů, dala jsem ji i přesto šanci. A jsem za to neskutečně vděčná. Můj život tím dostal nový rozměr :)

Jak jsem se tedy začala stravovat?

Jedná se o 3 měsíční kúru, která v prvním měsíci vypadá takto (tento článek píši na konci 3 týdne  prvního měsíce kúry a program jsem si přizpůsobila svému životnímu stylu, použila jsem zdravý selský rozum a také to že žiji v ČR a některé potraviny tu holt neseženu).

Program A: pročištění jater, lymfatické soustavy a střev

Co nekonzumuji:

  • lepek
  • laktózu ( měly by se komplet mléčné výrobky, ale k tomu jsem se ještě nedostala)
  • vejce (člověk by se až divil, kde všude vejce je)
  • řepkový olej
  • vepřové maso
  • kukuřici (s kukuřicí to není 100%, jelikož hodně bezlepkových potravin právě kukuřičnou mouku obsahuje, ale snažím se to co nejvíce eliminovat)
  • sóju

Za doplňky užívám:

  • selen
  • zinek v tekuté formě
  • chrom
  • hořčík
  • vitamin C
  • vitamin D3
  • omega 3 mastné kyseliny
  • spirulinu, zelený ječmen, chlorellu

Z ovoce,zeleniny, ořechů a bylinek upřednostňuji:

  • avokádo
  • banán
  • bazalka, petržel, tymián
  • bobulovité ovoce (ostružiny, maliny, lesní borůvky)
  • brambory
  • cibule, česnek
  • citrony a limetky
  • konopná a lněná semínka
  • datle, fíky
  • hrušky a jablka
  • chřest, špenát
  • javorový sirup
  • okurky
  • ořechy (vlašské, para, mandle, kešu)
  • řapíkatý celer (miluju!!!)
  • rajčata
  • zázvor

Každé ráno se pije šťáva ze svazku řepíkatého celeru (cca 300-450ml), přes den 2* voda (500ml) se šťávou z půlky citrónuvečer šťáva z 1-2ks okurek.

Šťávu z celeru piju cca 20 min po euthyroxu a snídám za dalších 15-30min po vypití a večer po okurkové šťávě již nic nejím.

I když se to na první pohled může zdát příliš asketické, nijak mě to neomezuje ani po fyzické ani po psychické stránce. Naopak mě to posouvá dál. Plně si uvědomuji, že to dělám pro sebe, pro své zdraví a kvalitnější život.  Chci mít dostatek energie pro život. Zatím se to daří a jsem za to vděčná.

Jím do pocitu nasycení, jedině tak tělo není ve stresu z nedostatku energie. Stres (hormon kortizol) je v léčbě ŠŽ nutné omezovat jak jen to jde. Neříkám si, že se nějak omezuji, na trhu je spousta přirozeně bezlepkových potravin (jáhly, pohanka, brambory) a bezlaktózových potravin je také mnoho (mléko, máslo, cottage, jogurty). Takže určitě je z čeho vybírat. Navíc ovoce jím opravdu hodně a vlastně kdykoliv během dne a i přesto, ač to vůbec není můj cíl, mám o 3 kg méně.

Kúra dale pokračuje dalšími 2 měsíci, z nich 2 měsíc je Program B: Detoxikace těžkých kovů a 3 měsíc je Program C: Zničení viru štítné žlázy (o viru ŠŽ napíšu příště). U každého platí nekonzumovat lepek, mléčné výrobky, řepkový olej, kukuřici, sóju a vepřové maso. Jen se přidávají navíc různé zeleninové šťávy.

Kde nakupuji bezlepkově, bezlaktózově a bez vajec

Veškeré potraviny nakupuji v běžných potravních řetězcích (Albert, Lidl, Penny, Tesco, Kaufland). Zatím jsem nemusela do zdravé výživy, ale to spíše proto, že nebyl čas…jinak to tam miluju :)

A co cvičení?

Poslední dobou nejraději cvičím doma nebo ještě lépe venku na čerstvém vzduchu. Můžu tak cvičit kdykoliv, je to zadarmo a stačí k tomu jen podložka a oblečení. Možná  ještě zmíním, že jsem nyní více naladěná na jógové sestavy a dle mých pozitivních zkušeností, cvičím nadále podle videí Boho Beautiful.

Závěrem

V poslední době se léčí mnoho žen se sníženou funkcí štítné žlázy, všímám si toho, když sestavuji jídelníčky na míru. A většina žen se na léčbě potýkají s vedlejšími účinky této léčby, která mimochodem nehledá příčinu, jen léčí důsledek. Těmi vedlejšími účinky jsou již zmiňované: deprese, velká únava, letargie, přibírání na váze, lámání nehtů a padání vlasů, neustále nafouklé břicho, neplodnost, potrat aj.

Když si voláme na výsledky odběrů ŠŽ pravděpodobně uslyšíme odpověď „ano, je to v pořádku“. Jenže to není pravda, nejsme zdravé, jenom léky nám tyto hodnoty srovnaly. Léky, které budeme muset brát nejspíše doživotně. Přitom kdyby se na počátku léčby vědělo, jak se stravovat, jak žít, léba by doživotní substitucí skončit nemusela.

Přímo dieta na štítnou žlázu ale neexistuje. Ale proč nezkusit zařadit určité potraviny, které jsou pro ŠŽ prospěšné a které nám přináší lepší kvalitu života bez neustálé únavy, zimy, deprese?

Také mi není úplně jasné, proč se za poslední desítky let, léčba štítné žlázy nikam neposunula. V Brazílii je třeba jakou součást léčky brána i hormonální jóga. Jen tady prostě kontrola, léky a odběry a to pořád dokola. Rok co rok.  Zakoupila jsem si i různé publikace, ale odpovědi na mé otázky jsem v nich našla jen častečně.

Proto jsem se vydala touto cestou a jsem zvědavá, co mi přinese :) Zatím je to zima bez nemocí, energie po celý den, lenost už je také menší (proto jsem se také dokopala konečně napsat tento článek, půvdně jsem ho měla naplánovaný po prvním týdnu).

Moji cestu budu dále popisovat zde na blogu, na mých Facebooku stránkách a Instagramu. Tak kdo chcete nebo jste tu tací, co žijete bezlepkově, bezlaktózově a bec vajec, budu ráda za vyzkoušené recepty, vychytávky apod. ;-)

P.S.: Tento článek je psán pouze jako inspirace na zlepšení stravy, obecný návod, není to náhrada substituční léčby!!! V žádném případě nevysazujte léky bez porady se svým endokrinologem!!! Nejedná se o léčbu, nýbrž o zmírnění vedlejších příznaků hypofunkce štítné žlázy, jejímž cílem může, ale nemusí být, celkové vyléčení.

Mějte se krásně, Šárka.

TOP 11 FÍGLŮ PRO SUPER POSTAVU

Jak získat ty správné každodenní návyky, které změní Vaše tělo?

TO CHCI!

Šárka Čivrná
Moje vize je ukázat ženám, jak nebýt na změnu životního stylu sama, ale zapojit celou rodinu. Můj program FIT s vášní rozproudí nejen vaši vášeň k dokonalé postavě, ale i k harmonickému vztahu! Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorka eBooku ZDARMA Top 11 fíglů pro super postavu, ke stáhnutí zde Sestavuji stravovací plány na míru, více zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • 7 zdravých a dietních večeří

    Inspirujte se recepty na večeře po dobu 7 dní

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Potkáme se na Facebooku: