Naučte se jíst „vědomě“ a zatočte s přejídáním

Jíme vědomě

Mnozí z nás vedou tak zaneprázdněný život, že jídlo odsouvají až na několikátou kolej a pak není divu, že jim to jejich tělo dává „sežrat“. Proč u nás není jídlo na prvním místě? Vždyť díky němu můžeme fungovat, žít, plnit si své sny…

Je to smutný pohled, dívat se, kolik lidí si ničí zdraví, když jedí v rychlosti ve stoje, za chůze…jen co si koupí u Drivu bagetu (to je takové to okénko, kde ani nemusíte vystrčit zadek z auta a jídlo vám dají přímo pod nos). Následně to jedí při řízení auta a telefonátu zároveň…

Chápu, že toho máme někdy hodně. Ale to není důvod, proč nejíst v klidu…Je jen na nás, jakou hodnotu dáme tomu, co nás drží při životě, tj. jídlu. Odvíjí se od něho totiž všechno (zdraví, energie, hmotnost, nálada aj.).

Pojďme se tedy podívat na to, co bychom mohli v našem „rychlém“ životě změnit, abychom se jídlo naučili „vědomě si vychutnat a jíst ho s láskou“.

Jíst vědomě je takový způsob stravování, kdy jíte se záměrem a v plné pozornosti. Tzn., že byste se měli soustředit na to, co jíte. Uvědomit si, jak jídlo vypadá, jako voní, ale také proč ho jíte, z jakého pocitu (hlad, chuť, nuda, špatná nálada, stres).

Díky tomu se naučíte naslouchat svému tělu, uvědomíte si, kdy jste již najezeni a tím snížíte možnost přejezení. Také vaše trávení vám poděkuje, díky důkladnému žvýkání nebude tak zatěžované. A v neposlední řadě si budujete zdravý postoj k jídlu.

Jak jíst vědomě?

  1. Jezte jen tehdy, když máte hlad

Dávejte pozor na znamení, které vám vaše tělo dává, když je hladové. Naučíte se identifikovat způsob, jakým vaše tělo signalizuje, že chce přijmout energii – což znamená, že se budete méně pravděpodobně stravovat z nudy.

Nepřejídejte se. V žaludku je potřeba trochu místa, abyste mohli dobře trávit.

  1. Vytvořte si stravovací rutinu

Pokud je to možné, vyčleňte si čas na jídlo. Jezte v uvolněném prostředí, kde můžete vypnout (nebo alespoň omezit) rozptýlení. Tímto způsobem se můžete zaměřit na jídlo, které právě jíte.

Ať už děláte cokoli, dělejte jen to jedno – když jíte, nekoukejte na televizi, nečtěte, atd.

  1. Jezte pomalu a věnujte pozornost vašim smyslům

Jíst rozumně znamená zapojení vašich smyslů. Soustřeďte na to, jak vaše jídlo vypadá a voní.

Snažte se vychutnávat chutě jídla – můžete objevit některé nové chutě, které se vám zalíbí, což může otevřít mnoho nových možností v přípravě jídel.

  1. Jídlo si užívejte

Pokud se chcete naučit jíst vědomě, pokuste se vynechat negativní myšlenky o jídle – snažte se nemyslet na to, že vaše jídlo je „dobré“ nebo „špatné“. Když s rozhodnete dát si dezert ke kávě, tak si ho užijte a nevyčítejte si ho, ublížilo by vám to daleko více, než ten samotný dezert.

  1. U jídla vždy seďte
  2. Vše, co sníte, by vám mělo chutnat. Nejezte něco jenom proto, že je to zdravé.
  3.  Vždy jezte s radostí

Smyslem zdravého stravování není abychom se stali otroky vaření a honili se za ideální potravou, ale abychom za daných okolností vědomě vytvořili co nejlepší pokrm.

Až se poprvé pokusíte jíst vědomě, možná se vám to bude zdát příliš složité. To je v pořádku – změna stravovacích návyků vyžaduje čas. Nesnažte se být perfektní, prostě najděte způsob stravování, který vám vyhovuje.

Jídlo by mělo být součástí společně stráveného rodinného času. To znamená, že se snažíme jíst všichni společně :)

Můj bonusový tip na závěr: zkuste jíst s hůlkami. Jestliže na to nejste zvyklí, budete se muset soustředit na každý pohyb, sledovat co a jak nabrat a dívat se do talíře. Díky tomu jídlu dáte svou plnou pozornost. Začněte jíst pomaleji a tím získáte i prostor pro lepší vnímání chuti jídla. Po chvíli pocítíte, že vám k nasycení postačí menší množství.

Mějte se krásně, Šárka.

TOP 11 FÍGLŮ PRO SUPER POSTAVU

Jak získat ty správné každodenní návyky, které změní Vaše tělo?

TO CHCI!

Šárka Čivrná
Moje vize je ukázat ženám, jak nebýt na změnu životního stylu sama, ale zapojit celou rodinu. Můj program FIT s vášní rozproudí nejen vaši vášeň k dokonalé postavě, ale i k harmonickému vztahu! Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorka eBooku ZDARMA Top 11 fíglů pro super postavu, ke stáhnutí zde Sestavuji stravovací plány na míru, více zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • 7 zdravých a dietních večeří

    Inspirujte se recepty na večeře po dobu 7 dní

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Potkáme se na Facebooku: