Jak využít menstruační cyklus k úspěšnému hubnutí

Jak využít menstruační cyklus k úspěšnému hubnutí

Také na sobě pozorujete, že někdy Vám jde dodržování diety samo a jindy je to boj? A víte, co za to může? Menstruační cyklus. To, v jaké jeho fázi se právě nacházíte, hodně ovlivňuje Váš úspěch nebo právě naopak neúspěch. V následujícím článku Vám prozradím, kdy přesně je ta nejlepší doba začít se zdravým životním stylem.

Na začátek si jen ujasníme, že menstruační cyklus trvá celých 28 dní, není to jen samotná menstruce. A právě doba při menstruaci a krátce před ní, je ta nejhorší doba, kdy můžete začít hubnout. Je zde vysoké riziko, že selžete. Není třeba si to ale dávat za vinu. Hormonální výkyvy nám totiž snižují odhodlání k čemukoliv, natož k něčemu tak nepopulárnímu, čím právě hubnutí může být.

Proto na začátek ženám radím – pozorujte se. Klidně si pište i deníček, co kdy a v jakém týdnu Vás potkalo. Může to být vlna energie, radosti nebo naopak nechuť k čemukoliv, chutě na nezdravá jídla. To vše, když vypozorujete, máte vyhráno.

Jak jsem již na začátku psala. Menstruační cyklus* trvá 28 dní (individuální – u někoho to může být 24-32dní) , což jsou 4 týdny, kdy se Vaše hubnutí zrychluje, zpomaluje či úplně zastavuje.

*MC: začátek menstruace se projevuje několikadenním krvácením. Během prvních 14 dní cyklu dozrávají ovariální folikuly, aby mohlo dojít k uvolnění vajíčka. V tu chvíli nám poklesne estrogen, začne se zvyšovat bazální teplota a narůstat progesteron. Jestliže nedojde k oplodnění, začne progesteron klesat a tělo dostane signál celý proces znovu opakovat.

Pojďme si tyto 4 týdny rozfázovat :) Ať víme, co od sebe můžeme čekat a co naopak ne.

1. Fáze: reflektivní

  • klidový režim
  • období 1. až 6. dne od začátku menstruace
  • hladina estrogenu je vyšší, než hladina progesteronu, a proto některé ženy mohou trochu přibírat na váze, ale spíše k tomu dojde až v druhé fázi
  • no, co k tomu napsat – jsme náladové, vnitřně nenaladěné, na sport nemáme chuť a vlastně ani sílu
  • tělo si prostě žádá klid, proto bychom měly být v klidovém režimu, ze sportu si vybírat např. jógu, procházky, protáhnout si tělo
  • tělu naslouchejte!, jestliže opravdu nemáte chuť dělat vůbec nic, protože Vám je zle, odpočívejte, síly budete potřebovat hned v následující fázi Vašeho cyklu
  • v této fázi je chuť k jídlu menší, můžeme pozorovat nadýmání, proto je vhodné konzumovat lehčí stravitelnější jídla a vzhledem ke ztrátě krve je klíčové do těla dostat železo (červené maso, luštěniny, zelená zelenina)
  • důležitý je i vitamín C (pomeranče, červená paprika), vitamín B (vajíčka, celozrnné produkty) a nesmíme zapomínat ani na vápník (jogurt)
  • v této fázi si NEPLÁNUJTE jakoukoliv změnu, ať už se tady bavíme o změně stravovacích návyků nebo o začátku cvičení

2. Fáze: dynamická

  • odbdobí 7. až 13. dne cyklu
  • v této fázi stoupá hladina estrogenu, který způsobuje zadržování soli a vody v těle, může se tedy stát, že některé z nás mohou přibrat až +3kg
  • ale estrogen má i pozitvní vliv a to ten, že pomáhá obnovení svalů
  • cítíte, že se Vám opět začíná vlévat krev do žil, tohle období je pro start něčeho nového to nejlepší
  • Vaše tělo se očistilo a a Vy máte dostatek energie pro nový začátek
  • nezapomínenjte na vitamín B12 (červené maso), který je velice důležitý pro výživu buněk a přípravu těla pro fyzickou aktivitu
  • jestliže jste už ve fázi hubnutí, mojí radou zde je, využijte této fáze a jeďte naplno, dodržujte striktně jídelníček (můžete se inspirovat zde) a cvičte. Nestojí Vás to tolik úsilí jako v jiné dny.

3. Fáze: expresivní

  • 14. až 20. den cyklu
  • ovulace
  • folikul praská, vajíčko putuje vejcovodem a čeká na oplodnění. Tato fáze, kdy je vajíčko připraveno k oplodnění trvá jen 12-24 hodin.
  • co se stravy týče, k buněčnému dělení je potřeba zinek (ryby, fíky, celozrnné potraviny)
  • v této fázi se vyplatí dbát na svoji intuici :)
  • ideální čas na wellness procedury

4. Fáze: kreativní

  • tak tuhle fázi já naprosto miluju, mám takový příval nápadů, že nevím, co dřív :) a taky nevím, co dřív „sežrat“ :)
  • je to období mezi 21. až 28. cyklu
  • děloha se připravuje na případné těhotenství a udržení embrya, pokud vajíčko oplodněné není, tělo se připravuje na další cyklus
  • v této fázi se ale mohou objevit už mírné hormonální výkyvy (snižují se hladiny progesteronu a estrogenu) a čím blíže budete k mentruaci, tím to bude horší
  • co se hubnutí týče, přichází na řadu tzv. PMS (premenstruační syndrom), pozor na chutě na sladké a obecně budete pociťovat větší chuť na jídlo a i Vaše porce budou větší, než obvykle
  • v tomto období tělu chybí hořčík, který účinně bojuje právě proti příznakům PMS
  • přebytečnoou vodu v těle nám pomohou odstraňovat např. dýňová semínka
  • Vaše sebevědomí dostane taky pořádně zabrat. Budete k sobě sebekritická, budete na sobě pořád hledat něco špatného. Sebeláska z druhé fáze bude tatam.
  •  v žádném případě hubnutí nevzdávejte. Proto radím, pište si deníček a když budete vidět, že přichází tato fáze „přežírání“ holt si domů nekupujte nic, čemu byste prostě neodolala a posléze se za to nenáviděla. Vaše psychika Vám za to poděkuje. Měsíc co měsíc tato fáze přijde a je škoda na tomto místě vždy skončit.

Závěrem

Naučte se vnímat svoje tělo, naslouchejte mu. Když v době menstruace nebudete chtít cvičit, tak necvičte a jenom relaxujte. Je jasný, že když Vás bolí prsa, nepůjdete běhat. Ale můžete zkusit například jógu, která Vám od bolesti naopak může pomoci.

Nedejte se tedy odradit, když nehubnete podle svých představ během ovulace nebo menstruace. Během těchto dní se může vaše hmotnost i zvýšit, a to až o jeden až tři kilogramy!

Na druhou stranu pozor, aby se to nestalo Vaší výmluvou typu: „Mám menstruaci, nebudu týden nic dělat a pak zase začnu.“ To byste se pak točila v bludném kruhu, že 14 dní budete hubnout a dalších 14 dní zase přibírat.

Mějte se krásně!

Šárka

TOP 11 FÍGLŮ PRO SUPER POSTAVU

Jak získat ty správné každodenní návyky, které změní Vaše tělo?

TO CHCI!

Šárka Čivrná
Moje vize je ukázat ženám, jak nebýt na změnu životního stylu sama, ale zapojit celou rodinu. Můj program FIT s vášní rozproudí nejen vaši vášeň k dokonalé postavě, ale i k harmonickému vztahu! Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorka eBooku ZDARMA Top 11 fíglů pro super postavu, ke stáhnutí zde Sestavuji stravovací plány na míru, více zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • 7 zdravých a dietních večeří

    Inspirujte se recepty na večeře po dobu 7 dní

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Potkáme se na Facebooku: