Jak se (ne) dívat na svoji váhu

Jak se (ne) dívat na svoji váhu

Máte někdy pocit, že jste otrokem vaši osobní váhy? Celou noc myslíte na to, jak se na ni ráno postavíte a s očekáváním sklopíte zrak dolů a? A tady nastanou 3 možné scénáře.

První je ten, že vám váha jde dolů, zajásáte a máte super náladu po celý den (když si teda  v poledne pro ujištění znovu nestoupnete na váhu a nezjistíte, že ukazuje opět o něco více).

Druhý scénář je ten, že vaše váha stagnuje. No co, dopoledne nebudu jíst a zvážím se znova, řeknete si. A opět se odpoledne zvážíte a netrpělivě vyhlížíte číslo na váze.

Třetí možný scénř je naprosto zdrcující, vaše váha je vyšší, než byla včera. A už to začíná. V hlavě se vám začne rojit milion myšlenek, že takhle tlustá přeci dnes nemůžete ven, když už se přeci jen ven odhodláte, obléknete si volné oblečení a vaše nálada bude mizerná až do dalšího ranního vážení. A takto to jde den za dnem…měsíc po měsíci… rok za rokem… a váš život plyne a plyne

Říká vám to něco? Cítíte se být otrokem vaší váhy? Chcete to změnit?

Nejdříve si řekněme něco z historie. Mě osobně to docela zaujalo :) Věděli jste, že ještě koncem 19. století neexistovalo nic takového, jako je osobní váha? A víte proč? Protože nikoho ani nenapadlo, nic tak zbytečného vyrábět. Dokonce vážení patřilo k zábavným atrakcím. Každý, kdo chtěl tehdy zhubnout, se řídil pouze tím, jak se cítil ve svém oblečení anebo jak si myslel, že chce vypadat a jak si myslel, že vypadá – zrcadla totiž v té době taky nikde nevisela.

Ten zlom nastal tehdy, když pojišťovací společnosti začaly koncem 19. století zjišťovat, kolik váží člověk, který chtěl uzavřít životní pojistku. Všimli si totiž, že lidé s nadváhou jsou častěji nemocní a že žijí kratší dobu než lidé štíhlí. Na základě tohoto zjištění vznikly první tabulky ideální hmotnosti pro muže a ženy a výrobci tak správně pochopili, že se otevírá trh pro zcela nový výrobek a to byla osobní váha.

Váhy se nejdříve vyráběly pouze pro lékaře a lékárny. Až poté, když výrobci zjistili, že se lidé chtějí vážit v soukromí (a to i několikrát denně :) ) začaly se kolem roku 1900 první dámy vážit doma v koupelně.

A takto začal příběh vážení. A dneska? Téměř každá domácnost má doma minimálně jednu osobní váhu. Digitální s měřením procenta tuku, svalů, kostí apod. Výrobci nám neustále představují stále dokonalejší, přesnější a dražší váhy. A my nehneme se z domova, dokud všechny tyto čísla neznáme. A naše rána se tak stávají depresivnější a depresivnější.

Copak necháme takto malou zbytečnou věc, aby nám ničila život?

Super, každý z nás zná dokonale svoji hmotnost. Ale znáte také hodnotu svého cholesterolu, cukru, jaterních testů? Víte, jaký máte krevní tlak? CO myslíte, že je důležitější?

Vážit se je dobré, ale bohatě to postačí jednou za 4-6 týdnů. Jinak to nemá smysl. Víte, že můžete ze dne na den přibrat „pouze“ kolem 300g tuku? Všechno ostaní bude voda vázaná na sůl, glykogen a obsah zbytků ve střevech. Proto naše váha může kolísat. Proto je lepší, zjistit úbytky váhy přeměřením obyčejným krejčovským metrem nebo staré dobré rifle, které jsme nosili s hmotností, v níž jsme se cítili dobře a spokojeně.

Čím dalším může být naše váha zkreslená?

  • užívíte léky, které způsobují kolísání obsahu vody, anebo podporují hromadění tuku (diuretika, projímadla, kortikoidy, antidepresiva)
  • večer jste snědli jídlo plné soli, které ve vás drží vodu
  • máte nepravidelnou stolici
  • máte 2 dny před menses (zvýšená hladina estogenu váže ve vašem těle více vody)
  • máte 2-3 dny kolem ovulace (až zase estrogen klesne, nadbytečná voda se uvolní)
  • přirozeně kolísající obsah glykogenu (1g glykogenu (zásobní forma cukru) na sebe váže 2-3g vody. Naše játra umějí vyprodukovat až 100g glykogenu (+200g vody) a každý kilogram vašeho svalu může obsahovat až 20g glykogenu (+50g vody). Když např. večer cvičíme spálíme cca 300g glykogenu (+800g vody), tudíž další den ráno máme o 1,1kg méně. Ale jelikož budeme samozřejmě jíst, glykogen obnovíme, vrátí se do nás i voda a následující den budeme mít zase to kilo nahoře. Ale nebude to tuk! Cvičení má smysl, ale nezhubneme s ním za jeden den :)

Takže…přistupujte k osobní váze jako ke každému jinému domácímu spotřebiči a nedoposťte, aby vám určovala, jestli budete po celý den v depresi nebo v euforii.

Neskákejte hned po prvních dnech vašeho nového životního stylu na váhu (samozřejmě, že bez spodního prádla, nalačno, po absolvování WC :) ).

„Nesoupeřte se svoji váhou. Prohra bolí. A když se každý den opakuje, může to mít v dlouhodobém horizontu nedozírné následky.“

Váha je nástroj, který informuje, zda vámi realizovaný plán či předsevzetí jsou uskutečnitelné nebo zda je poctivě dodržujete – nic víc! Slouží výhradně k analýze vašeho počínání.

A jestliže vám váha kolísá +-3 kg není co řešit. Řiďte se jen velikostí oblečení, jestliže se do něho stále vejdete, ať máte + nebo – 3 kg, nenechte se váhou zmást. Užívejte si krásného rána a nedumejte, proč dnes máte o půl kila více :)

Pěkný den a váhu na měsíc do skříně :)

Šárka Čivrná

TOP 11 FÍGLŮ PRO SUPER POSTAVU

Jak získat ty správné každodenní návyky, které změní Vaše tělo?

TO CHCI!

Šárka Čivrná
Moje vize je ukázat ženám, jak nebýt na změnu životního stylu sama, ale zapojit celou rodinu. Můj program FIT s vášní rozproudí nejen vaši vášeň k dokonalé postavě, ale i k harmonickému vztahu! Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorka eBooku ZDARMA Top 11 fíglů pro super postavu, ke stáhnutí zde Sestavuji stravovací plány na míru, více zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • 7 zdravých a dietních večeří

    Inspirujte se recepty na večeře po dobu 7 dní

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Potkáme se na Facebooku: