Čeho si všímat na etiketách potravin?

Čeho si všímat na etiketách potravin?

Čtete si v obchodech složení potravin? Nebo si jen zkontrolujete datum trvanlivosti? Pokud vám není jedno, co jíte, měli byste si čas od času danou potravinu otočit a většinou za pomocí brýlí přečíst, z čeho, že se to potravina vlastně skládá. A věřte mi, že budete překvapeni. Někdy v negativním slova smyslu.

Už se vám také někdy stalo, že v regále vidíte zajímavou potravinu, řeknete si dle jejího názvu, že byste to rádi ochutnali, podíváte se na obal a nestačíte se divit. Hlavní surovina, která je nakreslená na obalu je uvedena až na předposledním místě z 20 položek a u ní ještě 0,7% … OMG! Třeba i u takové čokolády je mnohdy složení cukr, rostlinný tuk a až někde vzadu kakaová hmota – kakaové máslo a kakao.

Obecně platí, že čím méně položek ve složení, tím lépe pro vás.

Nebo pečivo…V obchodech je široká nabídka různých druhů pečiva. Bagety, kaiserky, kdovíjaké chleby a  rohlíky…Spousta z nich se tváří velice zdravě, je to tmavé, plné semínek…Jenže! Především tyhle kaiserky jsou ve skutečnosti vyrobené z bílé mouky, jsou jen dobarvené karamelem (skutečné celozrnné pečivo ani takhle tmavé není).

Rádoby vícezrnné pečivo je to samé, akorát je na něm ještě spousta semínek, což je fajn, ale po mé brigádě v pekárně, kde jsme máčeli právě tyto housky v těchto plesnivých semínkách, v kterých se prohánělo velké množství broučků…fuj, od té doby jsem si žádnou takovou housku už nekoupila :(

Že nepozřete neochucené mléčné výrobky a konzumujete jenom ty ochucené? Např. jogurt? Víte, že průměrný jogurt má cca 20g cukru? Což se rovná polévkové lžíci plné cukru? Taky byste si dali ráno k ovesné kaši takovou dávkou cukru, kdybyste chtěli zhubnout? Volte raději bílé neochucené produkty a můžete si k nim přidat ovoce či je osladit méně kalorickým sladidlem (stevie, erythritol).

Zde je pár informací, které vám pomůžou při výběru:

  • SÝRY: do 30% tuku v sušině
  • ŠUNKA: alespoň 90% podíl masa (+ sůl, koření), ty s nižším podílem masa (např.65% jsou sice levnější, ale jejich řádek u složení je mnohem delší, protože výrobci musejí chybějící podíl masa nějak nahradit. Holt ta šunka se musí tvářit jako šunka po celou dobu použitelnosti)
  • MLÉČNÉ VÝROBKY: nevybírat odtučněné a s umělými sladidly, zařazovat neochucené a kysané, do 3% tuku, složení jen mléko + jogurtová kultura
  • PEČIVO A TĚSTOVINY: celozrnné, platí první zdroj mouky /např. žitno-pšeničný chléb – převažuje žito)
  • CEREÁLIE A MUSLI: méně než 28g cukru na 100g, vlákniny více než 1,3g/100g a obsah sodíku nižší než 500mg/100g

Další neméně důležité informace:

  • doporučená denná dávka vlákniny 35g
  • nezaměňujte bílkoviny za maso jako takové (100g masa není 100g bílkovin)
  • celkový doporučený příjem soli je 5g (=2g sodíku), pro představu – na kávovou lžičku se vejde asi 8 g soli
  • tuky – vybírejte si takové potraviny, které mají vyšší počet bílkovin než tuků. Pokud máte v ruce výrobek, který má psáno, že podíl tuku je větší než 5 g na 100 g, nekupujte ho. Dietní potraviny běžně obsahují 1 g tuku na 100 g. Existují samozřejmě i zdravé tuky, kterých může potravina obsahovat víc.
  • ohledně sacharidů – už víte, že nejsou sacharidy jako sacharidy – pod tímto označením výrobci uvádí sacharidy komplexní, ale také ty jednoduché (cukry), vlákninu i cukry alkoholové. Ve svém produktu chtějte sladkých cukrů (fruktóza, glukóza, glukózo – fruktózový sirup, sacharóza) minimum, vláknině a komplexním sacharidům se naopak nebraňte.

Chápu, že je těžké se v tom orientovat, ale mnoho potravin je už označeno nějakým logem , který zaručuje nebo by alespoň měl, že daná potravina musí splňovat určitá kritéria složení – např. Vím co jím. I když v poslední době nelze věřit ani tomu :(

Mějte se krásně.

Šárka

TOP 11 FÍGLŮ PRO SUPER POSTAVU

Jak získat ty správné každodenní návyky, které změní Vaše tělo?

TO CHCI!

Šárka Čivrná
Moje vize je ukázat ženám, jak nebýt na změnu životního stylu sama, ale zapojit celou rodinu. Můj program FIT s vášní rozproudí nejen vaši vášeň k dokonalé postavě, ale i k harmonickému vztahu! Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorka eBooku ZDARMA Top 11 fíglů pro super postavu, ke stáhnutí zde Sestavuji stravovací plány na míru, více zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • 7 zdravých a dietních večeří

    Inspirujte se recepty na večeře po dobu 7 dní

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Potkáme se na Facebooku: